(Työ)elämää ja suorahakua

Ajatuksiamme (työ)elämästä, suorahausta ja johtamisesta, kirjoittajina Momentouksen ja kumppaneidemme asiantuntijat.

Palaa blogin etusivulle

Interaktiivinen käyntikortti: Linkedin

Oletko googlannut itsesi? Entä asiakkaasi, mahdollisen yhteistyökumppanin tai asiantuntijan? Suurella todennäköisyydellä ensimmäisen kolmen hakutuloksen joukosta löytyi Linkedin-profiili, jopa ennen yli miljardin käyttäjän sosiaalisen median palveluita kuten henkilön Facebook-profiilia tai Twitter-tiliä. Antoiko Linkedin-profiili asiantuntevan kuvan henkilöstä ja hänen edustamastaan yrityksestä?

Linkedinillä on yli 300 miljoonaa käyttäjää yli 200 maassa. Palveluun liittyy joka sekunti vähintään kaksi uutta henkilöä ja he edustavat profiilillaan ammatillista osaamistaan sekä työnantajaansa. Yleisestä mielikuvasta poiketen Linkedin on paljon muutakin kuin pelkkä työnhakuun käytettävä ansioluettelo. Todellisuudessa Linkedin tarjoaa kokonaisvaltaisen ammatillisen sosiaalisen median, jossa on mahdollista verkostoitua yli toimialojen, pysyä alan uusimpien tuulien mukana sekä brändätä itseään ja yritystä.

Mikä on imago, jonka haluat Linkedinin välittävän sinusta? Linkedin on ilmainen alusta markkinoida ja brändätä itsesi, vahvistaa yrityksen brändiä sekä tunnettavuutta. Linkedin-profiilisi on kuin interaktiivinen käyntikortti, jolla edustat itseäsi ja yritystäsi muille. Ethän menisi alan messuillekaan vajavaisin markkinointimateriaalein ja käyntikortein?

Tässä siis muutama teesi Linkedinin maailmaan:

  • Linkedin-profiilisi on ansioluettelosi, kotisivusi ja blogisi. Tavallinen ansioluettelo kertoo, mitä olet tehnyt aiemmin. Linkedin kertoo kokonaisvaltaisesti ammattiminästäsi interaktiivisin keinoin.
  • Ole omaperäinen.  Kirjoita itsestäsi niin kuin toivoisit jonkun kirjoittavan sinusta, ja unohda sanat responsible ja creative. Olet varmasti paljon muutakin kuin nämä kaksi eniten käytettyä adjektiivia Linkedinissä.
  • Erotu. Mikään ei erota sinua muista niin hyvin kuin kuvasi. Kasvosi ovat helpoin tapa saada jotain uniikkia profiiliisi. Profiiliasi katsotaan myös 14 kertaa enemmän, kun olet saanut nimen lisäksi kasvot. Vanha viisaus ”kuva kertoo enemmän kuin tuhat sanaa” pätee täälläkin.
  • Google suosii Linkediniä. Kun googlaat nimesi tai yrityksesi, on Linkedin aina ensimmäisten hakutulosten joukosta.  Voit siis itse varmistaa, että omalla tai yrityksesi nimellä löytyy parasta mahdollista, vieläpä itse tuottamaasi sisältöä.

Näyttävä ja ajan tasalla oleva Linkedin-profiili ei siis kerro työnantajallesi aikeistasi etsiä uusia haasteita, vaan aktiivinen presenssi Linkedinissä parantaa työnantajasi tunnettavuutta, kertoo omasta asiantuntijuudestasi, sekä auttaa sinua verkostoitumaan ja luomaan uusia asiakkuussuhteita.

Miksi et siis hyödyntäisi ilmaista, kasvavaa ja jo toimivaksi todettua työkalua sen täydellä potentiaalilla?

Kirjoittaja Lotta Moring työskentelee Research Managerina Momentous Oy:ssä