Mielikuvien maailmassa vain tunne on totta

Anu Suomäki +358 40 759 9984 Linkedin

Mielikuvien maailmassa vain tunne on totta

Näin totesi Fazer Myllyn johtaja Pekka Mäki-Reinikka, omien sanojensa mukaan markkinointiguruja lainaten, Lahdessa Teknologiayrittäjyyspäivä Enterprise2017:ssa syyskuussa. Kyseinen lausahdus antoi erinomaisen yhtymäkohdan myös omaan työhöni. Minäkin, Momentouksen research konsulttina, etsin asiakkaidemme mielikuviin vastausta. Mutta kuten Pekka, ja markkinointigurut, totesivat: tunne on ainoa asia, joka tuntemuksen kokijalle on totta. Tämä aiheuttaakin sen mehukkaan haasteen, joka on yksi työni helmistä: Kuinka saan asiakkaassa aikaan wow-efektin? Kuinka vastaan hänen mielikuvaansa ja aiheutan positiviisen tunnereaktion? Millaiset asiat yleensäkään saavat sellaisen aikaan juuri siinä henkilössä? Ja toisaalta, kuinka asiakkaamme tunnemaailma reagoi valitsemiemme potentiaalien kanssa?

Yhtäkään näistä emme voi varmasti tietää ennalta. Mutta tämän vuoksi toteutammekin perusteellisen profiloinnin yleensä kasvotusten asiakkaan kanssa. Ja vaikka kyseinen parituntinen saattaa tuntua asiakkaasta uuvuttavalta jatkuvine kysymyksinemme, on se ainoa tilanne, jossa pääsemme kuulemaan asiakkaamme odotuksia ja toiveita sekä erityisesti aistimaan sitä tunnetta, joka tulee määrittelemään koko suorahakuprosessin onnistumisen. Olen tämän vielä lyhyehkön konsulttiurani aikana törmännyt sekä tilanteisiin, joissa tunnepuoli sivuutetaan täysin ja keskitytään vain cv:n asiasanoihin että tapaamisiin, joissa asiakkaan toimintaa säätelee pelkkä tunne, esimerkiksi perusteeton keskittyminen vain tiettyyn oppilaitostaustaan tai ihannepotentiaalin esittelemiseen kompromissitta. Eikä kumpikaan toimintatapa sellaisenaan aivan toimi. Meidän tehtävämme kun on auttaa asiakasta löytämään sopivin henkilö liiketoiminnalliseen tarpeeseen.

Roolinamme asiakasta auttaessa onkin yrittää kahlata tunteen ja mekaanisen cv-tarkastelun välimaastossa. Meidän on oltava se neutraali vaihtoehtojen tarjoaja, uusien ajatusten generaattori ja uskottava asiantuntija. Rekrytoivan esimiehen olisi tärkeää tietoisesti irrottautua hieman omasta tunteestaan ja kyetä pohtimaan objektiivisesti erilaisia yhdistelmiä, jotka sopisivat juuri siihen haettuun positioon. Toisin sanoen olla avoin erilaisille vaihtoehdoille ja tunnistaa potentiaalit niiden jopa osittain puutteellisten tietojen ja taitojen takana. Uskon, että tunteet ja intuitio ovat osittain elämämme suuntaa määritteleviä tekijöitä, mutta tietyissä tilanteissa on hyvä ottaa askel taaksepäin, tarkastella avoimin mielin erilaisia lähestymistapoja ja antaa ammattilaisten auttaa –  sitä varten me täällä olemme.

Facebooktwitterlinkedin