(Työ)elämää ja suorahakua

Ajatuksiamme (työ)elämästä, suorahausta ja johtamisesta, kirjoittajina Momentouksen ja kumppaneidemme asiantuntijat.

Palaa blogin etusivulle

Puhu itsellesi kuin Star Wars – ja menesty

Tällä kertaa Star Wars VII -opissa: Mahtavan alkufanfaarin jälkeen alkaa toistua leffan coachaus: puhu itsellesi – vahvistu ja menesty. Sisäisen puheen kautta pystyt virittämään ajattelusi ja suorituksesi ehdottomaan huippuunsa.

Fiilistelepä hetki tämän esimerkin kautta (omalla etunimelläsi) ja tunnista ero sisäisen järjen äänen käytössä. Tunnetko eron?

Vaihtoehto 1: ”Ei hyvänen aika missä tilanteessa minä tässä nyt taas olen… Mitä ihmettä mun pitäisi nyt tehdä..? Meneekö tämä ihan pieleen? Kamalaa.”

Vaihtoehto 2: ”Ai tällainen tilanne. Mielenkiintoista. Tarkastellaas vähän. Mietipä, miten neuvoisit hyvää kaveriasi samassa tilanteessa? Teet vain parhaasi, älä ota liikaa paineita. Rohkeasti nyt vain, Mia/XX.”

1. Minä. Tutkimukset osoittavat, että minämuotoinen puhe alentaa painetilanteissa ajattelukykyä. Se hämmentää, hermostuttaa ja pitää tunteet ja ajattelun liiankin tiivisti kytkettyinä toisiinsa.

2. Etunimesi voima. Jos vaihdat puhuttelumuodoksi oman etunimesi ja puhuttelet itseäsi kolmannessa persoonassa, on se huomattavasti tehokkaampi keino selkiyttää ajattelua ja parantaa päätöksentekoa. Sopiva sivuun astuminen auttaa hahmottamaan tilannetta neutraalimmin ja vähentää paineita yksisilmäiselle, tunnepohjaiselle reagoinnille.

3. Tunteen ja ajattelun kytkökset aivoissa. Etäistämisestä seuraavalle ajattelun laadun kohentumiselle on perusteet aivotutkimuksissa. Etäistetyn ajattelun kautta aivoillemme jää enemmän tilaa jäsentää, luoda strategioita ja ratkaista asiaa, kuin jos pinnistämme työstämään hankalaa asiaa suoraan tunnevyyhdistä käsin. Tunnepitoisilla sanoilla on koukku aivoissamme suoraan niihin osiin, jotka tuottavat ajatteluumme enemmän vaistonvaraista reagointia kuin analyyttistä ajattelua. Etäistetty puhe kulkee aivoissa fyysisesti eri kytköksissä tavalla, joka vahvistaa itsekontrolliamme, mahdollistaa selkeämmän ajattelun ja parantaa suoriutumistamme. Itsensä sättimisen sijaan pystytkin keskittymään syvemmin itse ratkaistavaan asiaan ja ratkaisuvaihtoehtoihin.

Tunteen nimeäminen auttaa myös tunteen hallintaan. Anna sana sille, mitä tunnet. Voimakkaimmin ohjaavasta tunteesta voisi kiistellä: onko se pelko vai rakkaus? Vai jokin muu tunne, joka ohjaa käyttäytymistä vahvimmin? Uskon näkemykseen, että se on häpeä. Mitä kaikkea teemmekään välttääksemme häpeää? Tai jätämme tekemättä? Star Warsmainen voiman ja tunteen osuva kysymys voisi olla ”Mitä kaikkea tekisit, jos et pelkäisi?” Siinäpä kysymys vaikkapa uuden vuoden suunnitteluun.

4. Neuvo itseäsi kuin kaveria. Miten helppo onkaan antaa hyviä, hyväntahtoisia ja kannustavia neuvoja ystävälle. Ota itseesi hyvän ystävän asenne. Astu seuraavassa vaikeassa tilanteessa hetkeksi tarkkailijan asemaan ja katso tilannetta hötkyilemättä sivusta. Sen jälkeen saatatkin jo keksiä jonkin fiksumman neuvon itsellesi.

5. Sanoitus. Puhe antaa ajatuksillemme muodon, jolloin ajatuksesta saa helpommin kiinni. Pystyt helpommin tarkastelemaan ja haastamaan omaa ajatteluasi. Ajattelenko juuri nyt kohtuullisesti? Liioittelenko, paisuttelenko? Vähättelenkö? Olisiko joku muu näkökulma ja ajattelutapa itse asiassa tähän tilanteeseen käyttökelpoisempi? Miten joku ihailemani henkilö ajattelisi juuri tässä tilanteessa?

6. Egobuustaus vähentää tunneliajattelua. Star Warsmaista sisäistä puhetta on ”I can do this. Keep calm.” Mene asenne edellä.
Maalaisjärkisesti ja myös tutkitusti on sisäisellä kannustavalla tai lannistavalla puhesävyllä ilmiselvä ero suoriutumiseen ja pitkäjänteiseen kehittymiseen. ”Hyvä, kyllä sinä pystyt siihen. Ei kun uutta yrittämään!” vaiko ”Tuskin onnistun. Viitsinkö edes tosissani yrittää…”.

Tsemppipuheessa ei ole kyse vain positiivisesta egobuustauksesta ja hyvän mielen ylläpitämisestä. Se todellakin myös vahvistaa kykyämme ajatella ja toimia laadukkaammin haastavissa tilanteissa. Miksi näin? Koske kannustava sisäinen puhe auttaa meitä joutumasta painetilanteissa nk. tunneliajatteluun. Panikoituva ajattelu toimii selkärankareaktiolla kuten pakenevalla ihmisellä hyökkäävän karhun edessä. Se näkee vain vaaran, puolustautuu ja muu ajattelu kapeutuu.

Yhtä primitiivisesti pukkaa käymään myös vähemmän vaarallisissa, mutta stressiä nostattavissa arki- tai työtilanteissa. Itselle tukea antava sisäinen puhe antaa näissä tilanteissa mahdollisuuden havaita tilannetta laajemmin ja se vähentää myös haitallista defensiivisyyttä eli liiallista itsensä puolustelua. Jos siis neuvottelutilanteessa joku antaisi tulla sinun puolellesi pöytää kovaa kritiikkiä, et sopivan sisäisen puheen ansioista suistuisikaan loukkaantuneena kukkotappeluun (pakene tai puolustaudu –reaktion ohjaamana), vaan voisit lähestyä väitteitä rakentavammin. Hyvän tai huonon sisäisen puheen vaikutus on mitattavissa suoraan aivotoiminnastamme.

7. Ylitä itsesi. Voit puhua itsesi huippuvireeseen ja onnistumisiin. Mitä jos sen sijaan, että keskityt miettimään miksi et voi tehdä asioita, joita haluaisit, ottaisitkin vahvan sisäisen monologin, joka osoittaa sinulle toistuvin, vakuuttavin sanoin miksi juurikin on todella niin, että sinä itse tulet edistymään ja onnistumaan tavoitteissasi? Mitäs luulet, jos pääsisimme kuuntelemaan maailman suurimpien menestyjien pään sisäistä puhetta; eikö se olisi juuri jotakin tämän tapaista mitä kuulisimme? Olen varma, että olisi. Miksi siis emme myös itsekin tekisi niin?

Siis, puhu itsellesi. Sillä on väliä.

Sen lisäksi Star Wars mallintaa: Puhu myös kaverille. Tunnetasollakin. Pidä huoli, että sinulla on vierelläsi luottokaveri. Yksin ei ole tarkoitus pärjätä. Toisen kanssa sinulla on enemmän voimaa kanssanne.

May the force be with you!
Vielä jaksaa.