(Työ)elämää ja suorahakua

Ajatuksiamme (työ)elämästä, suorahausta ja johtamisesta, kirjoittajina Momentouksen ja kumppaneidemme asiantuntijat.

Palaa blogin etusivulle

Satuolennosta markkinatutkimukseen

Johdon suorahakutoimeksinnoissa noin kahden viikon päästä tavoiteprofiilin määrittelyn jälkeen esitellään toimeksiantajalle alustava lista kontaktoitavista potentiaalisista ehdokkaista. Tämä ns. long list -vaihe on suorahaun onnistumisen kannalta erityisen kriittinen. Long listin arviointiin ja johtopäätöksiin kannattaa panostaa yhdessä, siis toimeksiantajan ja suorahakukonsultin, sillä onnistunut long list -vaihe tekee satuolennosta todellisen.

Long list on markkinatutkimus, joka antaa hakuprofiilin mukaisesti realistisen kuvan markkinoilla olevista potentiaaleista eli ehdokkaista. Hyvä long list antaa myös toimeksiantajalle uusia ja raikkaita ajatuksia sekä ideoita ideaaliprofiilin arvioimiseksi ja tarkistamiseksi. Maali voi siten hyvinkin liikkua, mieluummin tässä vaiheessa kuin myöhemmin hakuprosessissa.

Innokasta long list -vaihetta kaikille!

Lue lisää satuolennoista edellisestä blogikirjoituksestani Emme etsi satuolentoja.