(Työ)elämää ja suorahakua

Ajatuksiamme (työ)elämästä, suorahausta ja johtamisesta, kirjoittajina Momentouksen ja kumppaneidemme asiantuntijat.

Palaa blogin etusivulle

Seitsemän vinkkiä muiden johtamiseen oman motivaation kautta

Moni suomalaisjohtaja ylikorostaa tunnesteriiliä numeroilla johtamista. Loogis-analyyttisten argumenttien rinnalle tarvitaan lisää arvo- ja tunnetason ymmärrystä ja tekoja. Johtajat ovat usein vankasti itseohjautuvia, itsenäisesti motivoituvia ja kokevat vähemmän tarvetta ulkoa saatavalle palautteelle. Siksi omille johdettaville saattaakin tulla välitettyä liian vähän innostusta ja palautetta. Motivaatiota johtamalla uudistat johtamiskulttuuria yhä innostavampaan ja tavoitteisiin sitoutuvampaan suuntaan. Se petaa pohjaa aikaansaamiselle, onnistumisille ja lisää hyvinvointia. Tässäpä seitsemän motivaatiopsykologiaan ja eksistentialistiseen psykologiaan perustuvaa vinkkiä:

  1. Sinun tarinasi. Tunnista oma elämäntarinasi. Kirjaa elämäsi keskeiset tavoitteet ja omat arvosi. Henkilökohtaisten arvojen määritteleminen on vaativa, mutta antoisa harjoite. Omasta elämäntarinastasi löydät myös aineksia, jotka kuvastavat hyvällä tavalla juuriasi, kehittymistäsi, käänteentekeviä päätöksiäsi. Mieti, mitkä kokemukset ovat olleet sinulle uniikkeja, merkityksellisiä.
  2. Tunne draiverisi. Mitkä asiat sinua sytyttävät, kiinnostavat, ajavat eteenpäin? Mitä annettavaa haluat, että sinulla on yhteisöllesi? Missä asioissa haluat kehittyä? Mikä elämänvaiheesi ja tasapainoisen elämäsi kannalta on sinulle nyt tärkeää? Motivaatiotekijät virittävät ja ohjaavat suoritustamme. Joskus motiivi on saavuttaa jotakin, kuten hyvä tulos tai kehu, joskus motiivi on välttää jotakin, kuten huono asiakaspalaute tai häpeä. Sanotaan, että häpeän välttäminen on suurin draiverimme.
  3. Energisoitumisesi. Kerro ääneen, mikä ilahduttaa, mihin luotat. Ja seuraa puheesi vaikutusta. Ilo ja levollisuus vapauttaa! Sitä paitsi optimismi ruokkii kunnianhimoa. Kyky panostaa ja kanavoida energiaa tavoitteellisesti on yksi aikaansaamisen edellytyksiä.
  4. Toimintasi painetilanteissa. Tunnista tyypilliset stressikäyttäytymisesi ja syvennä itsetuntemustasi. Rikasta fyysisiä, henkisiä ja sosiaalisia keinoja tasapainottaa stressiä, jotta voit toipua nopeammin vaikeuksista. Henkilöstö odottaa johtajalta vastuullista kykyä toimia vaikeissa tilanteissa.
  5. Piilevät unelmasi voimavarana. Mitäpä jos pystytkin aika moniin unelmiisi? Jos huomaat toistuvasti haaveilevasi samasta asiasta, osaat mahdollisesti suunnitella myös miten haave toteutetaan. Elämänkokemuksemme myötä valitsemme intuitiivisesti yhä mahdollisempia haaveita, joihin myös karttunut osaamisemme antaa onnistumisen edellytyksiä. Elämäntehtäväajattelu rohkaisee tarttumaan haaveisiin. Jos löydät vanhuusiällä itsesi muistelemassa elämääsi kyynisenä ja pettyneenä, et ole antanut tarpeeksi tilaa sisäisille tarpeillesi, jotka olivat sinussa koko elämäsi ajan. Unelmat on vakava asia.
  6. Huolla ja helli itseäsi, kokonaisvaltaisesti. Tee hyvinvointisuunnitelma, laita sen toteutus kalenteriin ja arvioi toteutumista. Tarkista suunnitelmastasi löytyvän monipuolisuutta ja riittävästi aikaa aikatauluttamattomalle olemiselle. Ole oman elämäsi life coach. Kukapas muukaan se voisi olla!
  7. Vahvista tyytyväisyyttäsi. Missä saatkaan olla mukana? Mikä onkaan mielekästä ja kiinnostavaa? Se, mihin kiinnität huomioita ohjaa mieltäsi. Myönteiset ja kielteiset tunteet tarttuvat. Tunteilla on selkeä vaikutus ajatteluun ja toimintaan. Mieti siis, hengitkö lamaannuttavaa voimaa vai eteenpäin pyrkivää voimaa? Neutraalia välivaihtoehtoa ei ole.