(Työ)elämää ja suorahakua

Ajatuksiamme (työ)elämästä, suorahausta ja johtamisesta, kirjoittajina Momentouksen ja kumppaneidemme asiantuntijat.

Palaa blogin etusivulle

Suorahakua läpinäkyvästi ja mitattavasti

Tätä työtä kutsutaan monella nimellä. Joku sanoo headhunting, toinen sanoo executive search ja kolmas suorahaku. Itse suosin suomalaisissa yhteyksissä suorahakua ja kansainvälisissä yhteyksissä executive searchia. Nuo käsitteet kuvaavat parhaiten sitä, että palvelu on ainakin meillä Momentouksessa metodipohjaista, nykyaikaista palveluliiketoimintaa, jossa prosessin osat ovat modulaarisina läpinäkyviä ja mitattavia. Headhunting on ihan kelpo käsite, mutta itse vierastan sitä juuri yllä kuvatuista syistä.

Ratkaisu asiakkaan tarpeisiin

Johdon, vaativien asiantuntijatehtävien ja hallitusjäsenten suorahaku on ratkaisujen löytämistä asiakkaiden liiketoiminnan haasteisiin. Se ei ole pelkkää rekrytointia. Esimerkiksi meidän käyttämämme metodit ja prosessit takaavat asiakkaalle sen, että pystytään oikeasti kvalifioimaan oikea ehdokasprofiili itse suorahakua varten.

Suorahaku lähtee Momentouksella aina nollasta pitäen sisällään lukuisien digitaalisten lähteiden ja omien tietokantavälineiden suorituskyvyn. Meillä on 8 hengen markkinakartoitustiimi auttamassa asiakkaitamme – yhdessä kokeneiden suorahakukonsulttiemme kanssa – löytämään parhaat henkilöratkaisut heidän liiketoimintansa haasteisiin.

Suorahaku objektiivisuuden varmistajana

Silloin tällöin myyntitapaamisessa asiakkaamme sanovat tuntevansa Suomessa kaikki toimialan kannalta oleelliset henkilöt. Siitä huolimatta sopivaa henkilöä ei ole löytynyt. Väitän aina silloin ja nytkin, että omat ennakkoluulot ja oma ”kupla” vaikuttavat ajatteluun.

Me teemme töitä kaikille toimialoille samalla metodiikalla ja työvälineillä. Tyypillinen tapaus hyvän ratkaisun löytämiseen tällaisessa tilanteessa on vaikkapa henkilö, joka on asunut pois Suomessa vuosia, tehnyt alan töitä huippufirmoissa ja on miettinyt paluuta Suomeen.

Edelleen kaikkein tärkeintä on toistettavuus, siitä seuraava prosessin varmuus, mitattavuus, agnostisuus ja asiakkaan kannalta paras lopputulos. Tähän me uskomme.

Teemme ainoana Suomessa asiakkaamme ja ehdokkaiden kulttuurista profilointia

Jokaisella yrityksellä on tarina. Tarina on yrityksen kulttuurin perusta. Nykyajassa tarina voi olla enemmänkin tulevaisuuteen suuntaava visio, missio ja strategia, mutta pohjalla on aina se, mitä yritys sisimmältään kulttuurisesti on ja sen halutaan olevan.

Metodiikkamme perustuu tunnettuun teoriaan, jonka avaamme asiakkaillemme toimeksiannon yhteydessä. Mitä tarkoittaa käytännössä? Usein suorahakuprosessin loppuvaiheessa on mukana muutama hyvin etevä henkilö. Voi kuitenkin olla, että kaikkein etevin ei olekaan kulttuurisesti organisaatioon sopivin. Meillä se on tarkoittanut sitä, että alalla tunnettu takuu laukeaa meillä äärimmäisen harvoin. Koeajalla tapahtuvat työsuhteen päättämiset ovat erittäin harvinaisia.

Vielä muutama sana meistä

Momentouksesta omistamme me henkilöstö 40% . Tämä tarkoittaa sitä, että toimimme kustannustehokkaasti. Olemme keskihintainen korkean palvelutason suorahakuyritys. Asiakastyytyväisyytemme on 4,7/5 ja ehdokastyytyväisyytemme 4,9/5. Joukkueeseemme mahtuu sekä vankkaa kokemusta että nuoruuden intoa; meille erilaisuus on voimavara. Olemme olleet monelle korkeakoulutetulle nuorella heidän ensimmäinen vakituinen työpaikkansa.