(Työ)elämää ja suorahakua

Ajatuksiamme (työ)elämästä, suorahausta ja johtamisesta, kirjoittajina Momentouksen ja kumppaneidemme asiantuntijat.

Palaa blogin etusivulle

Yhdeksän asiaa, jotka menestyvät ihmiset tekevät toisin

Tässäpä teille yhteenvetoa motivaatiopsykologi Heidi Grant Halvarssonin 9 things successful people do differently -kirjasesta (HBR). Vaikein opeteltava asenne itselleni on #5 – olla hyvä vs kehittyvä.

  1. Jos haluat tehdä jotain, halua se tarkalleen, ei epämääräisesti.
    Peruskunto 3km hölkkätasolle kahdessa kuukaudessa.
  2. Iske tavoitteita edistävät tekemiset kalenteriin, suunnittele ne konkreettisiksi. Tee If/ Then-suunnitelma, eli kaava, mitä teet ja milloin.
    Jos on maanantai-ilta, käyn lyhyellä lenkillä. Jos on torstai tai lauantai, käyn pidemmällä lenkillä.
  3. Tutkaile tekemisen edetessä, paljonko on vielä jäljellä. Ei kannata uinahtaa liian pulskeana #johantässäontehty-fiiliksiin. Homma saattaa tyssätä kesken.
    Vielä on kaksi kilsaa, jotka ei vielä suju juoksujalkaa…
  4. Ole realistinen optimisti.
    Kunto kehittyy, vähän hitaasti joo, mutta ei se sentään huonone pienen kuntoilun myötä.
  5. Fokus siihen, miten voit vähän parantaa tekemistä sen sijaan, että keskityt siihen, että olisit hyvä. Hyvänä olemisen yrittäminen pistää pelkäämään epäonnistumista kun taas kehityshakuisella menee rennommin ja kehittyvämmin.
    Jepjep, ei haittaa, etten näytä urheilijalta, saan näyttää huonokuntoiselta satunnaiskuntoilijalta.
  6. Sinnikästä viitsimistä. Näyttääkö joku menestyvän? Hän on tainnut tehdä aika paljon töitä sen eteen. Sinäkin voit.
    Jaksaapa taas mennä happihypylle, uudestaan. Oho, kylläpäs jotkut näyttää pinkovan kevyesti ja lujaa! Ei tainnut olla ekaa kertaa…
  7. Tahdonvoiman harjoitusta. Harjoita itsekuria ensin vaikkapa vähän pienempään tavoitteeseen. Näet, että pystyit. Ota sitten isompi tavoite.
    Juoksisko kolmen kilsan jälkeen joskus vitosen?
  8. Älä kahmi liikaa tavoitetta kerralla. Meillä on taipumus tuudittautua liian suuriin luuloihin tahdonvoimastamme.
    En ala samalla käymään salilla. Ihan liikaa tekemistä ja ajankäyttöä tähän hommaan.
  9. Fokus siihen, mitä aiot tehdä sen sijaan että keskittyisit siihen, mitä et aio tehdä.
    Käyn kaksi kertaa viikossa kevyellä lenkillä, josta osan kävelen ja osan hölkkään. Juoksun määrä lisääntyy hiljalleen kävelyosuuksiin verrattuna.

Hei, minähän oikeasti vältän kuntoilua…! Pitäisköhän kuitenkin harkita, edes vähäksi aikaa? Kyllä.